2 maart 2020

In gesprek met Sabine van Vlerken

Beleidsmedewerker | Gemeente Helmond

Informele beweging dankzij formele stappen

Zelf werkt beleidsadviseur gezondheid en sport, Sabine van Vlerken, sinds september 2019 bij de gemeente Helmond. Maar de gemeente is in 2018 al gestart met de implementatie van de werkwijze ‘Kind naar Gezonder Gewicht’. “Om een echte samenwerking te realiseren, is het belangrijk te starten met een goed projectplan waarbij je de belangrijkste stakeholders inzichtelijk maakt, zodat je elkaar leert kennen.”

“"Het klinkt vanzelfsprekend, maar samenwerken lukt echt beter als je weet met wie je te maken hebt, wat die ander doet en kan"”

“Het is natuurlijk prachtig dat betrokkenen binnen onze gemeente meteen aan de slag zijn gegaan met de werkwijze. Mede vanwege het feit dat er ook echt noodzaak is om kinderen met overgewicht en obesitas te helpen”, vertelt Sabine. “Dat heeft ook resultaten opgeleverd, maar gaandeweg bleek dat de samenwerking niet optimaal was ingericht. En aangezien dat een van de belangrijkste onderdelen is van Kind naar Gezonder Gewicht doorlopen we die eerste stappen van de werkwijze nu alsnog.”


Iedereen wil, maar onvoldoende vastgelegd 
“Ik ben blij dat wij (Sabine werkt in dit traject nauw samen met haar collega beleidsadviseur jeugdgezondheidszorg Chafia Ezzarfani) zelf aan de bel hebben getrokken bij de verantwoordelijk wethouder. De wil is er 100%, maar wie waar verantwoordelijk voor is, hadden we onvoldoende vastgelegd. De activiteiten bleven grotendeels hangen tussen de GGD en de jeugdgezondheidszorg. En er was in de uitvoering te weinig samenwerking met het ziekenhuis, diëtisten of het sociaal team van de gemeente.

Focus is noodzakelijk
Kortom, voldoende reden om aan de hand van het stappenplan het projectplan te herschrijven, focus aan te brengen, rollen te beleggen en in kaart te brengen wie binnen de gemeente Helmond belangrijk zijn in het contact met deze kinderen en hun gezinnen. Pas als we de formele stappen doorlopen, brengen we de gewenste informele beweging op gang.”

Constructief helpen als je elkaar kent
“We gooien het kind niet met het badwater weg, maar erkennen nu dat het belangrijk is dat we elkaar eerst beter moeten leren kennen. Pas dan kunnen we het kind en het gezin echt constructief helpen. Het klinkt vanzelfsprekend, maar samenwerken lukt echt beter als je weet met wie je te maken hebt, wat die ander doet en kan. Om die reden zetten we concrete stappen om kennis te maken en elkaars kwaliteiten te leren. Zodat we elkaar echt beter te leren kennen en de drempel ook lager wordt om elkaar op te zoeken in het belang van de kinderen in Helmond.”